Als de reclameboys hun broek afsteken

In samenwerking met een luchtig reclamebureau lanceerde UZB (Jette) een ‘infomercial’ waarbij  reclameboys letterlijk hun broek lieten zakken.


De creatieve mensensoort is blijkbaar met uitsterven bedreigd. Althans dat wordt beweerd door twee dames die hun eigen job wat helium wensen in te blazen. Beiden voorzien ze de komende decennia een groot tekort aan jong talent. Deze uitspraken staven ze door te stellen het aantal studenten dat een creatieve opleiding volgt daalt, en dat diegenen die afstuderen niet altijd in de branche gaan werken.

Dat hun helderziendheid hen nog geen nobelprijs of een zitje bij Oprah heeft opgeleverd is ons echter een raadsel. Op zijn minst verdienen ze een TED talk dat wereldwijd live gestreamd kan worden.

In afwachting hiervan staken ze met andere agencies de teelballen bij elkaar, en bedachten een ‘gen-iale’ campagne om de instroom van creatievelingen te kunnen garanderen.

Ze besloten om niemand minder dan onze Belgische advertising crème-de-la-crème uit te zenden om – and I quote – “een grote kwak voor de mensheid te leveren”.

Volgens hen is creativiteit zogezegd genetisch bepaald èn dus door te geven. De UZB huis-geneticus van dienst, Maryse Bonduelle beaamt deze fabel. Blijkbaar is ook haar mening te koop.

Feit: er kan een aanleg zijn voor creativiteit maar deze hoeft niet genetisch bepaald te zijn.

Zo waren bijvoorbeeld de biologische ouders van Ricky Gervais slechts een arbeider en een huisvrouw. Steve Jobs’ biologische vader was een Syrische vluchteling, die van Freddy Mercury werkte als kassier voor de Britse koloniale overheid, terwijl Adele’s vader naast een loodgieter, vooral een zware alcolieker was.

En zelfs als er een aanleg zou bestaan, dan kan deze evengoed in het niets verdwijnen als het kind in een omgeving moet opgroeien waar diens talenten niet worden gestimuleerd.

Who needs science when you got advertising, right?
Onder de slogan “let’s create our own ‘AD’ babies’ wordt gesteld dat de kwak of eicel van een zelfverklaarde creatieveling gegarandeerd een creatieve boreling zal opleveren… De laatste keer dat een sector zich waagde aan het kweken van zijn eigen ras, heeft ons dat alleen Agnetha Fältskog van ABBA opgeleverd. Just saying.

In het filmpje geven de helden – naast hun niet-meer-zo-anonieme identiteit – ook prijs dat de onkostenvergoeding te overwegen valt omdat ze meer bedraagt dan ze met hun effec(rea)tieve werk verdienen. You just officialy altered your status to a prostitutional attention seeker.

Nog meer goed nieuws jongens: er zijn tal van andere jobs beschikbaar waarbij je door creatief klaar te komen bakken geld kan verdienen. En daar komen geen kinderen van.

Als deze campagne het beste is wat onze Belgische reclamesector te bieden heeft, dan vrees voor ik voor onze creatieve toekomst en durf ik zelfs aansturen op een massale sterilisatie van deze bedrijfstak.

En mochten ze ergens alsnog een microscopisch punt hebben: zouden we dan niet eerst moeten inzetten op de aanvulling van echte knelpuntberoepen en hèn eerst laten ‘aanrukken’? Ik kan haast niet wachten tot de VDAB met de volgende aanwervingscampagne zal starten.

Alle gekheid op een diepvriesstokje
Is deze stunt een grap? Misschien wel. Indien niet, dan degradeerde de reclame boys & girls hun toekomstige biologische kinderen tot de punchline.

Want als je beoogt om creatieve mensen te verwekken, dan weet je dat ze 25% meer kans hebben op depressies en schizofrenie. Kijk naar Stephen Fry, Mozart, Sinead O’Conner, Marylin Monroe, Alexander McQueen, Michael Hutchence, Heath Ledger, Robin Williams, Kurt Kobain, Tony Scott, Jonathan Brandis, Yasmine, Herman Brood, …

Bij de laatste 10 haalde de zelfmoordpoging het beoogde resultaat.  In België sterven er 3 mensen per dag door zelfdoding.

Beogen we echt een vergroting van die groep? Want los van een psychologische voorbestemdheid, doen we bij die donorkinderen er nog een schepje bovenop. Met voorbedachten rade wordt bewust een fundamentele schade ingepland en aangericht, omdat existentiële informatie hen wordt ontzegd.

Een donorkind mag namelijk niet over zijn volledige afkomst, identiteit beschikken daar kennis over diens echte biologische ouder(s) door anderen onmogelijk wordt gemaakt.

De gevolgen hiervan zijn echter nefast, levenslang en hebben een niet te onderschatten impact op diens zelfbeeld, relaties, gezondheid en eigen familie.

Dus voor je jezelf in de uitverkoop zet, besef ten volle wat je verkoopt. Want niet alleen je kind maar ook je morele verantwoordelijkheden passeren langs de kassa.

Misschien moeten we daar eens een campagne aan wijden?

Met een ‘creatieve’ groet,
Steph

www.donorkinderen.com
www.facebook.com/donorkinderenbelgie
@donorkinderen 

Onze gift naar jullie nageslacht is naast het reclamefilmpje ook jullie volledige identiteit. Deze is namelijk vanaf heden voor eeuwig traceerbaar via internet en op te vragen via onze database.

Van links naar rechts: Kwint De Meyer (Mortierbrigade), Iwein Vandeweyer (Famous), Geoffrey Hantson (Happiness), Dieter De Ridder (Air), Naïm Baddich (Air), Dieter Vanhoof (Friendschip)

 

Gift voor de aandachtige onderzoeksjournalisten: wist u dat de vrouw van Open VLD Jean-Jacques De Gucht tewerkgesteld is bij het reclamebureau Famous?  Het toeval wil dat net dat bureau voor een 2e keer op rij meewerkt aan een reclamecampagne ter rekrutering van anonieme zaad, eicel en embryo-donoren. (cfr. link naar de 1ste campagne)

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s