Gij zult geen kinderen (ver)kopen

Vorige maand pakte Chidfocus uit met een confronterende campagne: „Schat je schatje”, waar je via een website de seksuele marktwaarde van je kind kan berekenen, mocht het ooit in de handen vallen van mensen die hem of haar seksueel wensen uit te buiten.

schermafbeelding-2016-12-06-om-22-09-18

De prijs wordt berekend aan de hand van leeftijd, geslacht, huids- en haarkleur van het kind. De boodschap van de campagne kwam hard binnen en blijft hopelijk bij velen hangen. Seksuele uitbuiting van kinderen is een realiteit waarbij we allen samen moeten trachten hen hiertegen te beschermen.

Maar iets wat gegeerd, zeldzaam en onbereikbaar is, opent nu eenmaal een markt waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Jammer genoeg gelden dezelfde regels, ook voor die doelen die maatschappelijk als verantwoord beschouwd worden: de invulling van een anders onvervulde kinderwens.

Nog voor kinderen verwekt en/of geboren zijn, hopen de talrijke leveranciers hun klanten te kunnen voorzien in het beste aanbod van zaad-, eicellen, embryo’s, baarmoeders of adoptiekinderen. Eenzelfde manier van prijszetting kan vastgesteld worden: op basis van leeftijd, haar- en huiskleur worden de vereiste ingrediënten of het adoptiekind getaxeerd.

unknown

Vorige week nog in het nieuws: in India is een ziekenhuis in opspraak gekomen nadat bleek dat het baby’s van arme alleenstaande moeders stal om door te verkopen aan rijke kinderloze koppels in binnen- en buitenland. Toen de politie in het ziekenhuis binnenviel, ontdekte ze bij het doorzoeken van het ziekenhuis twee baby’s van drie dagen oud en eentje van zes dagen oud in kartonnen koekjesverpakkingen.

De precieze prijs van de kinderen hing af van het geslacht en de huidskleur van de baby’s: jongetjes waren altijd duurder en werden voor zo’n vierduizend euro gekocht, moeders van meisjes kregen slechts een derde van die prijs. Hoe lichter de huidskleur van het kindje, hoe meer geld er voor het kind geboden werd, aangezien daar later bij het doorverkopen ook meer aan verdiend kon worden.

Maar het is geen ver van ons bed-show: een aantal dagen terug kwam aan het licht dat een Belgische vrouw de spilfiguur in een handel van Conglose weeskinderen zou zijn. Adoptieouders telden grote bedragen neer om een kind te adopteren. Nu blijkt dat een aantal van die kinderen helemaal geen weeskinderen zijn. Officiële documenten werden gewoonweg vervalst om ze zo van hun biologische familie te kunnen stelen.

Maar het zijn niet alleen bestaande kinderen die verkocht en gekocht worden. Er werd ook ingezet om de ingrediënten aan de beste mogelijke kwaliteit en verschillende prijzen te kunnen aanbieden, zodat het perfecte kind op maat gemaakt en verwekt kan worden. Niet alleen in het buitenland kan er geshopt worden, ook op eigen Belgische bodem kan je aan een waaier van prijzen en criteria het winkelmandje vullen.

Vanaf het moment dat je kinderen, of de cruciale bestandsdelen om hen te verwekken, te koop aanbiedt, verkoop je in wezen hun èn onze maatschappelijke integriteit.

Toegedekt door een industrie en wat goede bedoelingen blijft de realiteit dat om te tegemoet te komen aan verlangens van volwassenen we rechtvaardigen dat het ok is om te snoeien in de belangen van de allerzwaksten: de kinderen. Zonder zeggenschap of inspraak ontnemen we hen hun biologische familie en een fundamenteel stuk van hun identiteit, gewoon omdat ze toegeëigend nu eenmaal makkelijker in het plaatje van een ander passen.

Groet,
Steph

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s